tisdag 9 juni 2015

Vad de' e' härli't å' gå i solen, solen, solen.

Terminen tog slut i fredags med en riktig pärs, haha.
Veckan började dock bra med resultatet på omtentan Elfrida och jag skrev där vi båda låg i topp!
I lördags kom min fina mamma hit och vi har lite semester / packar ihop min lägenhet eftersom jag far till Uppsala efter sommaren - mycket delade känslor kring det.

Så i söndags var vi ner till södra Gotland vilket är mycket, mycket finare än norra Gotland.
Bland annat var vi till Bottarve museigård, en gård som ägs och drivs av Bottarve hembygdsförening, gården i sig är inredd enligt 1800-talsstil och så fantastiskt vacker att jag inte ville åka, är ni på besök där kan jag varmt rekommendera deras saffranspannkaka med salmbär, den är ljuvlig!
Efter det for vi till Kattlunds museigård vilket var en stor besvikelse, det ser extremt inbjudande ut, utifrån, men det som ska vara den medeltida mangårdsbyggnaden är numer mest en restaurang och inte alls en museigård - fast man måste betala för att få komma in; STOR BESVIKELSE.

Igår (måndag) tog jag med Maya och Theresa till Blå lagunen och badade, vattnet var till en början isande kallt men det gav med sig.

Så idag bjöd jag mamma på lunch på Joda och sedan efterrätt på Glassmagasinet/Waynes, vi passade också på att spatsera runt i Visby och njuta av solen - samt drog vi en lov på H&M och handlade upp mina presentkort; två klänningar, en kofta och två par cykelbyxor. Jag smög även in på Wessman & Petterson och köpte ett historiskt uppslagsverk. Nu har jag på kvällen gjort någon slags inpackning/toning med röd färg, men håret är fortfarande blött så ännu ser jag inte hur det blev.

I morgon ska lägenheten storstädas men mamma och jag har tänkt hinna med någonting trevligt också, vad vet vi inte ännu.

Dessutom läser jag ju två 7.5 poängskurser över sommaren en om "Olympens gudar" och en om "Medicin och makt i historisk syn" - men mer om det nästa vecka! :)

Theresa frågade vad som varit bäst med läsåret;
Jag har svårt att välja en enskild sak, de nya bekantskaperna jag stiftat har varit fantastiska men jag fullkomligt ÄLSKAR studierna och det är så kul att få känna att jag har lärt mig saker och att jag verkligen håller på att bli en redig arkeolog.

Nästa person! Har du hunnit börja planera in för nästa termin, i så fall vad har du planerat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar