fredag 26 september 2014

Fredagssystern Theresa

Hej, jag heter Theresa och är då fredagssystern!

Jag ska väl, som alla andra, berätta lite om mig själv!

Jag är den norrländska systern, om man säger så. Född och uppvuxen i de norrländska skogarna tillsammans med min stora familj besående av mina föräldrar och mina 5 syskon. Hemmavid, i norrland alltså, har jag även min hund och min häst - som jag saknar otroligt mycket, familjen också såklart!

Härkomst är viktig för mig, det är en viktig del av vem jag är, och jag kommer aldrig att kalla mig för gotlänning. För att göra en lång historia kort, när det gäller min härkomst, så säger jag såhär. Jag är född i Gällivare, uppvuxen i Piteå och har bott i Jörn, en liten underbar by 6 mil utanför Skellefteå, i 8 år! Jag ser mig själv som pitebo i hjärtat, men jag förnekar inte lilla Jörn för det (inte gällivare för den delen heller).

För att beskriva mig själv litegrann så är jag en glad och trevlig tjej (wow, det här låter lite som ett cv), om än lite blyg. Jag trivs inte i stora städer, jag har aldrig sett mig själv som en stadsmänniska överhuvudtaget. Landet är mer min melodi, där får man strosa runt och bara vara.

Nu undrar ni säkert; men hur är det att bo i Visby då?
Jo, det ska jag säga er. Miljön är inte alls som en stad och sen hjälper det litegrann att jag inte bor innanför murarna. En sak jag aldrig kommer vänja mig vid dock är att nästan ständigt höra ambulansen. Hör man ambulansen där jag kommer från så är det mest troligt någon man känner.Annars måste jag säga att Visby är en underbart mysig plats att bo på, jag trodde aldrig att jag skulle trivas såhär bra! Det är nära till nästan allt, dock är det skönt att ha bilen här när man ska någonstans lite längre, eller för de dagar man är sjuk eller vädret är piss.

Jag har nu bott i Visby i exakt 5 veckor. Helt sanslöst sjukt vad tiden går fort! Jag trivs i alla fall jättebra på skolan och med mina klasskamrater.

Men vad gör jag på fritiden då?
Sjunga i duschen är ett stort intresse, jag tycker även om att rita, har dock inte haft varken tid eller ro att utöva min kreativa sida, mer än att sjunga i duschen då förstås (det har man alltid tid med). Att umgås med min familj är också väldigt viktigt för mig, familjekvällar med film och karra, eller att sitta ute vid grillringen, grilla en korv och dra skämt som man bara drar med familjen. Sådana kvälllar är lite svårt att ha här dock, så då får man vända sig till sin gotländska familj; mina underbara kalkstenssystrar!

Nu till frågan som underbara Maya ställde mig; vilken film jag skulle se, om jag bara fick se en film resten av mitt liv.
Jaadu Maya, nu har du satt mig i en knivig sits. Jag älskar gråtfilmer, men sådana filmer måste man vara lite nedstämd för att se, och jag vill inte vara eller bli nedstämd resten av mitt liv. Jag vill heller inte dö av uttorkning av att ha gråtit så mycket, så min favvogråtfilm Hatchiko går fetbort. Jag tror istället att jag ska satsa på någon film som gör mig glad, och vad är bättre än barnfilmer? Jag är ett stort fan av många barnfilmer, men skulle jag måsta välja så tror jag att Ice Age blir filmen jag ska se på resten av mitt liv. Jag älskar de olika karaktärerna och humorn är outstanding! (Kanske säger mer om mig än om filmerna)

Åsså frågan till vårt kära Lördagsbarn Emelie! (Jag kör också på det här genomgående temat)
Om du skulle bli strandsatt på en öde Ö, vilken bok skulle du ta med? Observera att du bara får ta med en ;)

Den bifogade bilden består av en selfie, min älskade lilla vovve Cleo, en ritad bild på henne och en del av min galna familj :)

Vi ses nästa fredag kära läsare!
Theresa

2 kommentarer:

  1. Vad glad jag är att du har det bra och trivs! Ni kalkstenssystrar verkar vara ett härligt gäng! Visst är det kul att läsa om sådant man är intresserad av? kramar från Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen jättekul, många likasinnade människor! :)

      Radera