torsdag 12 mars 2015

sPIONER

Nämeeen! Någon råkade visst glömma bort sin dag igen. Men till mitt försvar, så har vi hella stuff att göra nu; grupparbeten som är lite oproportioneliga i förhållande till den tidsram vi har att leka inom, m y c k e t kurslitteratur. Rauksex, AG, kören; pappa fyllde femtio i lördags (gRATTIS VÄRLDENS BÄSTA PAPPA <3)... och den här veckan har det sett rätt likadant ut, förutom att Elfrida fyllde år i måndags (GRATTIS!!!) istället och att jag -- i sällskap av några, fina kalskstenssystrar och ett flertal klasskompisar -- även har omtenta, in addition till det vanliga plugget. Oh, joy.

Men! Momentet är kul, i alla fall. Jag vet att jag har varit inne på det förut, och jag kommer att återkomma till det längre ned i inlägget, men asså. Mytologi. Gudar!!!!

Dessutom har jag kanske bara lite varit jättedistraherad av Kingsman på sistone. Jag har en mIGHTY NEED att se om den, men det finns ingen bra streaminglänk än, den är för ny. Men det har gått så långt att jag förra veckan kollade på en biofilmad version med rysk text, där vissa delar varit ryskdubbade, andra helt tysta och några helt borttagna.

Men -- spioner. Colin Firth som spion. Samuel L Jackson som skurk. Mark Strong som skotsk-basically-Q! A mighty need indeed.

Ugh, bio, asså. Filmer, man. Nästa film jag ser fram emot är nog Into the Woods (all Marvel notwithstanding). Gissa vem som kommer att byta in sitt betalnings-/bonus-/personalkort mot en biobiljett, he he heeee

Jag skrev just Elfråga, som en fantastisk hybrid mellan "Elfrida" och "frågade". Onwards.

Elfrida skrev: roligaste momentet i Arkeologi och Antik Historia I? Och en liten motivering till varför.

Hade det här varit en fråga om Arkeologi och Antik Historia II, hade jag i kursiv caps lock antagligen, som många gånger förut, utbristit mYTOLOGI, MAN. ASSÅ. MYTOLOGI. Men, frågan vidrörde förra kursen, och... det är svårt. Helt spontant vill jag säga typ all lingvistik -- språk är mitt jam, det är extremt intressant och jag tycker att det var jättekul att få lära mig mer om språks ursprung och historik -- men samtidigt tyckte jag att momentet vetenskapshistoria var förvånansvärt kul. Gunilla är en jättemysig lärare.

Meeeen........ i slutändan väljer jag Tidiga Språk och Kulturer, to no one's surprise ever. Det är rätt svårt att slå, asså.

Theresa! Finns det någon eller några biofilmer du ser fram emot som kommer komma nu under våren och sommaren?

Nu skall jag återgå till att plugga för omtentan. Tack för den här veckan! Autobots, roll out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar