fredag 8 maj 2015

Allt som glimmar

... är mest troligt sten!
Det är i alla fall vad jag har lärt mig under veckan som gått!

Som de andra brudarna redan sagt så är vi på utgrävning nu den sista månaden! Min grupp grävde först ett 10 x 0.5 meter brett så kallat sökschakt. Anledningen till att vi grävde det var för att fosfatkartering hade visat på höga fosfater i marken som tyder på mänsklig aktivitet. Tyvärr hittade vi inte så mycket av värde för utgrävningen, men lite ben, kol och bränd lera hittade vi - tyvärr i för små mängder för att det riktigt skulle kunna säga oss något. Det schaktet grävde vi klart igår i alla fall och har idag öppnat ett nytt schakt. Även detta på ett ställe med höga fosfatvärden, men den här gången är det så pass höga värden att det är högst upp på skalan, så något bör vi minsann hitta!

Jag har haft en ganska lugn dag om man jämför med mina gruppkamrater, de har torvat av och fixat med kontextblanketter till det nya schaktet medan jag var en av de som fick gå och utföra en fosfatkartering. Denna gjorde vi vid en misstänkt flatmarksborg som min grupp mest troligt kommer få gräva ut. Trots att fosfatkarteringen inte gjorde några utslag kan man inte anta att det inte finns något där, så det ska bli väldigt spännande!

Det är så sjukligt hur mycket frisk luft kan få en att må så bra! Trots det hårda arbetet så är det lätt stämning i schakten och en mysig atmosfär överlag mitt bland får... ursäkta, lammen (får på Gotland heter lamm) och deras avföring. Man inser dock aldrig hur utsliten man är efter en hel dags grävande innan man sitter i bilen påväg hemåt. Hade jag inte varit den som kör så hade jag nog somnat direkt jag sätter mig i bilen.

Jag ska ta den sista energin jag har och gå på ÄPS-sittnig (Ärtsoppa, plättar och snuskiga visor). Ett trevligt avslut på veckan som gått.

Innan jag går ska jag dock svara på Mayas fråga. Hon frågade vad jag tycker om utgrävningen so far, och jag måste säga att det är underbart! Jag känner att trots det hårda arbetet och ont i kroppen när man kommer hem så är det värt varenda liten sekund av det!

Nästkommande; Har du hittat något spännande?

Ben från Schakt 23!
Glad Theresa imorse!

Torvning av Schakt 25
Torvning av Schakt 25
När jag kom tillbaka efter fosfatkarteringen var
Schakt 25 framme och redo att grävas ut
Dagens matlåda!

Vill ni förresten följa utgrävningen i Buttle? Klart ni vill, kika in här! (Våra kära gruppledare bloggar varje arbetsdag)

Puss!
Theresa





 

1 kommentar:

  1. Det är riktigt roligt att få följa med er såhär på utgrävningarna! :D

    SvaraRadera