onsdag 13 maj 2015

Utgrävning dag 7

Hej på er!
Idag var det dag 7 på utgrävningen och spännande saker händer! I måndags bestämde de som bestämmer att vi skulle utvidga vårt schakt (24), kanske för att få reda på mer om huset, så vi har börjat gräva bort gräs och torv, tagit bort massa sten, och gjort allt det roliga... ;) Men den känns helt okej för idag efter lunch hade vi kommit ner till samma nivå som resten av schaktet och en fyndfest började! Alla hittade saker samtidigt; det var keramik, ben och kol. Riktigt roligt, ett väldigt bra slut på dagen och på veckan för den delen eftersom de kommande två dagarna är grävfria pga kristi himmelsfärd. Jag hittade en ganska stor bit av ben, förmodligen från en kossa, dock såg det väldigt mycket ut som trä haha.. Skulle aldrig kunna klura ut vad det var själv, tur att vi har experter på plats! Det är alltid så roligt att hitta saker i jorden, allt blir så spännande och jag blir så exalterad när jag tänker på att det är så gammalt och att andra människor faktiskt har bott där och använt sig av dessa saker för så länge sen. Jag kände att jag inte riktigt ville gå från utgrävningsplatsen idag, och det känns så långt till måndag... Samtidigt skönt med långhelg och bara ta det lugnt, man är ju ganska slut i både kropp och knopp just nu :) Jag och Kalle har inget speciellt planerat för denna helg, han ska plugga till tenta som han har på måndag, så jag får väl roa mig med något. Kanske fortsätta att läsa på Harry Potter-böckerna. :))

Theresa frågade: har du hittat något spännande? Ja alltså jag tycker att allt som jag hittar är sjukt spännande!! Än så länge har jag som sagt hittat ben, men också lite keramik och kol. Det är något med mig och keramik, tycker att det är jäkligt coolt att hitta det! Sen är ju benbiten som jag hittade också väldigt spännande :)) 

Fråga till nästkommande: vad är det bästa, enligt dig, med den här utgrävningen?

Ha de bäst, hörs igen om en vecka! Puss och kram 

Schakt 24; mäter in och ritar lite sten!

Schakt 24; när vi precis tagit bort en massa sten!

Idag bjöds det på tårta :))

Maya och jag tycker om princesstårta :)

Benbiten förmodligen från en kossa som jag hittade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar