lördag 16 maj 2015

Utgrävning och lite Absolut Gotland

Hej på er!

Jag (Elfrida) och Emelie har bytt dag så hädanefter är det jag som styr upp lördagarna. Det är enligt mig den absolut bästa dagen att blogga på. Idag är dock ingen bra dag, har dragit på mig en  förkylning och är nu svinrädd att den skall utvecklas ytterligare. Det FÅR bara inte hända mitt under utgrävningen. Det räcker att jag var borta två dagar på grund av migrän (vilket fan suger så jävla mycket apröv, jävla äckelmigrän) (ja, jag svär, alltid, och mest hela tiden...). Som om det inte räckte att jag missade utgrävningen denna vecka så missar jag även resterande del av Absolut Gotland, vilket även det suger röv (jag gillar rövar, tydligen). Skulle ha jobbat idag samt imorgon men jag vågar verkligen inte. Tyvärr får man ibland göra sådana prioriteringar och just nu ligger utgrävningen högst på listan. 

Utgrävningen är i övrigt väldigt skoj. Det är spännande att inte veta vad som döljer sig under de (oändliga) lager som kommer innan själva kulturlagret. För er som inte är speciellt insatta i arkeologi är kulturlagret det lager man kan förvänta sig att finna de huvudsakliga fynden i. Det vi gräver ut nu tros härstamma från romersk järnålder, vilket betyder att vi vill ned till det lager där dessa fynd från denna period kan hittas. Det schakt jag befinner mig i är ganska stort och det har tagit oss ganska lång tid att komma ned men nu tror jag bestämt att vi börjar närma oss. De fynd som hittats hittills i just mitt schakt är bl.a. ben, järnföremål (typ spikar, hästskosömmar), historisk keramik (alltså förmodat medeltida) och så vidare. Alla fynd är spännande att plocka upp; förhistoriskt eller ej. Det är någonting speciellt med att få känna på grejerna, inte bara se på dem som på ett museum till exempel. Här får VI ta i grejerna, VI får ta upp dem, VI får fynda dem! Det är en underlig men fantastisk känsla. Vem vet, kanske finner vi någonting som är tillräckligt fint och värdefullt för att få ta plats på ett museum. Hur ballt vore inte det?

Det kommer bli tomt utan utgrävningen, när allt är färdigt och bara rapporten är kvar. Men dit är det åtminstone två veckor, bäst att njuta bäst det går kvarstående tid. 

Jag skall även svara på Louise fråga, vad jag anser bäst med denna utgrävning: DEN listan kan göras lång, men som jag sa tidigare i inlägget är det förmodligen fynden. Det finaste jag personligen hittat hittills är förmodligen två bitar keramik som visade sig höra ihop, förmodad medeltid. Det var en ganska mäktig känsla, att kunna para ihop någonting. Ballt att hitta var även ett helt ben, förmodligen lårben (eller något sådant) från en fågel. Utöver fynden är jag väldigt glad för gruppen jag placerats i, vi hjälps åt. Speciellt Em, som jag jobbar fantastiskt bra med! 

Jag hade tänkt ladda upp lite bilder från utgrävningen här men jag tänker faktiskt vänta med det till dess att utgrävningen är slut. Kan vara fint med ett helt eget inlägg för detta känner jag. 

Puss på er, hoppas ni har haft (och har) en toppenhelg! 

Elfrida

Fråga till nästkommande: vilket fynd från utgrävningen (ur alla schakt) tycker du är absolut ballast?

Jag i min fina fina ovve! Har en känsla av att jag kommer bli beroende av märken.
Att döma av folket på Absolut Gotland kan man faktiskt inte ha för många. En del
har så många märken att inte en enda jävla tygbit av ovven syns. DET är coolt!
Dit har jag en bit kvar. Jag har hittills 11 fastsydda märken samt ett som väntar
på att få ta plats. Sedan har jag ett Morranmärke incoming (LÄNGTAR!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar