fredag 22 maj 2015

Arkeologi - be as vague as you wish

Arkeologi är det bästa ämnet alltså! Man kan vara hur vag som helst, och alla fattar vad du menar och håller oftast med!

"Det är något brunt här"
"Jo, det är det"
"Det är nog något"
"Det ser ut som det ja"
"Ett stolphål kanske?"
"Kanske det"
"Men något är det i alla fall"
"Ja, det är det nog"

Herregud, jag hade inte ett uns med tid att skriva förra veckan! Skandal! Jag hade fullt upp med AG - Absolut Gotland (bara Sveriges största festresa som jag var med och arrangerade). Vilken helg det blev! Det var superkul, mycket jobb, alkohol flödade, folk badade (i lera), det var liveband och eldshow. Fullspäckat helt enkelt!

Men den här veckan har vi fortsatt med shakten i Buttle. Jag och en del av min grupp fick gå långt utåt tjotaheiti och gräva en eventuell flatmarksborg. Vi fick inte fram några fynd över huvudtaget, och tolkningen av platsen är ännu delad. Antingen var det en gammal åker eller så är det en flatmarksborg - we will never know (unless we dig some more)!

Hursom fick vi tre dagar på oss och vi var färdiga i Onsdags. Så nu under torsdagen och fredagen återvände vi till schakt 25 där vi idag har upptäckt två stolphål (mörkfärgningar i backen, med eventuella fynd i)! Wohoo! Jag fick i uppdrag att gräva ett utav dem, och i det har jag än så länge hittat massa kol, lite bränd lera, brända ben, obrändaben och keramik. Jättespännande att vi hittat tecken på konstruktion i ett schakt där vi inte hade någon aning om vad som skulle kunna finnas där!

Ohohohohoh! Jag hittade förresten igår ett bearbetat ben! Hur coolt är det inte att jag har hittat en benbit som någon från typ 200 e.kr. har suttit och täljt på?! *Happydance*  

Nog pratat om utgrävningen!

Jag har bokat biljetten hem för mig och Eskil, min kära bil! Jag har även fått veta att min stulna cykel inte längre är stulen och att jag kan hämta ut den! En bra vecka helt enkelt.

Jag ska iaf sluta skriva och färga Mayas hår, så blir hon fin till helgen då vi ska sitta och mystitta Eurovision Song Contest hemma hos Ronja imorgon

Jag fick frågan om vad jag ser fram emot mest just nu
Helt klart att få träffa min hund igen (saknar henne otroligt mycket). Nästa år kommer dock inte bli lika ensamt på djurfronten då jag fått tillstånd av min hyresvärd att få ha en katt! Soooo much excite!

Nästa! Ser du fram emot att fara hem, och vad ska du göra under sommaren?

Herre på Stang - final i lervatten
Lekledargänget (och Darcy som inte var närvarande när bilden togs)
Eldshowssmink

Bearbetat ben som jag hittade

Bearbetat ben som jag hittade
En glaspärla som hittats i ett annat schakt

Chillaxa i solen på lunchen
Dagens lunch!


Puss
Theresa


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar