tisdag 3 februari 2015

"Nä jag är inte feminist!"

Vet ni, jag är så otroligt jävla trött på människor som inte har vett nog att förstå vad feminism är. Jag kommenterade en kommentar till ett videoklipp här om dagen där en snubbe sa: 

"jag är för jämställdhet, men jag är inte feminist." 

Nähä, så vad fan är du då? För feminism handlar om just jämställdhet, det handlar om människans rättigheter, om att ingen människa, kvinna, man, skall känna sig begränsad eller illa behandlad, ingen skall behöva utstå särbehandling. Eller sexuella trakasserier på jobbet, i skolan, i livet. Strax därpå påstod samma snubbe (ja, jag använder snubbe för män och kvinnor, deal with it) att feminism är "outdated", vilket lamslog mig totalt. Till dess att jag började fundera på det själv. Är feminism utdaterat? 

Svar: nej. Feminism är och kommer aldrig bli utdaterat. Aldrig! Anledningen till att denna snubbe sa detta är, förmodar jag, för att hen inte vill förknippas med feminism. Eftersom det blivit någonting fult, någonting man drar sig för att prata om, för feminism är ju farligt. Jättefarligt, ska ni veta. Alla vet ju att det handlar om manshat, den som hatar flest män i sitt liv är mest feminist i hela jävla världen! 

NEJ!
FEMINISM-HAR-INGENTING-MED-MANSHAT-ELLER-ÖVRIGT-HAT-ATT-GÖRA! 

Men det har blivit så, det är extremfeminismen som syns, som läggs på minnet och koms ihåg. Det är extremfeminismen som är den "riktiga" feminismen, för de som aldrig tagit sig tid att sätta sig in i vad det faktiskt handlar om. Lika lön för lika arbete, samma trygghet för alla parter, samma förmåga att söka ett jobb, att inte begränsas av sitt kön. Varken som man eller kvinna. En ömsesidig respekt för personen framför dig. Det handlar inte om att jag som feminist vill att "båda könen skall bli ett", att man inte skall se skillnad i manligt och kvinnligt, jag är kvinna och det vill jag ha kvar. Det handlar om att vi alla skall kunna leva och verka i vardagen på samma villkor! 

Feminismen är inte utdaterad, däremot är synen på feminism utdaterad. Den är, om jag får säga det själv, tragiskt jävla fucked up! I framtiden hoppas jag att feminism fått tillbaka sin klang och att majoriteten är införstådda i vad feminism egentligen handlar om. Då kanske de som är för jämställdhet faktiskt vågar kalla sig själva feminister. Det vore la fint? 

Så, jag fick frågan av Ronja vad jag ser fram emot mest med nästa kursmoment. And I have no idea. Jag hoppas att vi får lite mer kött på benen vad gäller asatron. Den nordiska mytologin har alltid fascinerat mig, av någon anledning. Så, det skulle väl vara någonting sådant! 

Fråga till nästkommande: 
Har du någon låt som ditt hjärta klappar extra för? Jag tänker mig en låt som väcker minnen, tankar, känslor, whatever you like to call it! Och varför? 

Det blev ett himla långt, ilsket och frustrerat inlägg idag. 
Kram på er!
Elfrida

1 kommentar:

  1. Rekommenderar för orgasm!
    Kamagra www.intimleksaker.com
    Sexleksaker www.intimleksaker.com
    Sex Toys www.sextoyonlinestore.com
    Kamagra www.kamagra.dk

    SvaraRadera