fredag 27 februari 2015

Den där jävla klänningen

Jaha, hur tror ni att det känns att vakna upp på morgonen och det första man ser är a bunch of people som bråkar om en klänning är vit och guld eller svart och blå?
Jag känner mig lite förundrad över hur de kan se någon av dessa färger när klänningen TYDLIGT är duvblå och senapsgul.

Jag har en teori om hur bland annat jag inte ser färgen som de två majoriteterna av befolkningen gör. Att vissa människor ser den som vit/guld medan andra människor ser den som svart/blå har förklarats med hur ögat kompenserar för det taskiga ljuset i bilden. Jag tror att mina ögon inte kompenserar, utan de ser bilden som den är, som ljuset har gjort den, vad är annars förklaringen till att jag (en en minoritet av befolkningen) ser den i en helt annan färgskala än de andra. Tänk själv, i vissa ljus kan en grå tröja se vit ut osv, ljuset förändrar hur vi ser saker. Men jag tror att mina ögon inte kompenserar för det skumma ljuset i bilden, utan istället ser den som den är tagen. Klänningen är i verkliga livet blå/svart, men i just det ljuset den fotades så ser den ut att vara duvblå/senapsgul. Sen måste alla andras ögon omtolka fägerna i bilden för att kunna göra sence av det. I en artikel jag läste om det här så visar de tre olika färger på klänningen, de visar även orginalfotots rgb-sammansättningar på de olika ställena i klänningen. Till vänster ser vi en vitklänning med guldspet, i mitten ser klänningen duvblå ut med senapsfärgad spets (well, elfrida tyckte den såg ljusblå ut med svart spets, men hon är som hon är) och i tredje bilden är den mörkblå med svart spets. Dom har alltså tagit mittenbilden och tweakat med vitbalansen för att förklara varför människor ser färgen olika, så förklaringen måste ju vara att färgen på bilden är som jag ser den, duvblå med senapsfärgad spets.

Eller så är allt det här ett enda stort skämt och det är olika bilder som cirkulerar!

.... Eller så existerar inte ens klänningen.... Filosofi y'all!

Intressant fråga i alla fall nu när paniken har lagt sig. (Jag trodde det var något seriously wrong med mina ögon)

Den här diskussionen får mig iaf att tänka på den eviga frågan "är din blå samma som min blå?, är din grön samma som min grön?" Det är en fråga utan svar helt enkelt. För man kan inte ställa en fråga till en människa om hur de upplever en viss sak, ställer du frågan till hunda personer kommer du, mest troligt, få hundra olika svar.

Lite roligt att det är den här sortens fråga vi har ställts inför under ett par veckor nu. HUR kan vi veta hur en forntida person upplevde landskap, ritualer och religion under sin tid? Svar: VI KAN INTE! För alla människor upplever saker olika. Punkt. VI ÄR OLIKA! Vi kan bara utgå från hur vi själva upplever en viss sak, men vi kan inte med säkerhet placera våra egna upplevelser på andra människor.

Maya frågade vad min favoritårstid är
Well, jag tycker om alla årstider förutom våren (eller ja, våren i norrland... BARA SLASK OCH SKIT), men jag äääälskar sommaren! Den är varm och skön, man kan svalka sig i sjöar, picknicka på en strand eller ute i skogen, man kan gå lättklädd utan att frysa och man kan äta hur mycket glass man vill!

Fråga till nästkommande; är din blå samma som min blå?
Nej, skämt åsido... vilken är din favoritfärg? :)

Här kommer en länk till sidan jag pratade om (den är på engelska)
http://www.wired.com/2015/02/science-one-agrees-color-dress/

Och här nedan kommer en egenillustrerad bild på vilka färger jag anser att klänningen har -isch (Tänk inte på de svarta ränderna, jag var för lat för att fylla i allt)

Diskutera, spå framtiden eller do what you want med den här klänningen, den är i alla fall skitful.

Puss
Theresa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar