torsdag 9 april 2015

Metoder i arkeologi

Påsken kommer, påsken går, dagens visdomsord är: godis är gott och så länge det fortfarande är påsk-ish, är det okej att äta godis. Jag uppmanar alla som vill att fortsätta äta godis typ veckan ut, i påskens namn, om ni vill. If the shoe fits, wear it. Godis!

Igår var jag, Emelie och Theresa ute på utflykt! Det började som en paus från pluggandet genom en liten promenad till Galgberget, då jag inte varit där förut, men vädret var strålande och vi hittade en trappa nedåt, grottor och en skog där alla träd var erövrade av djupgrön murgröna och marken var full av blommande blåsippor. Vi var där i typ två timmar. Det var fantastiskt.

På vägen tillbaka gick vi förbi en gammal kyrklämning (as you do, här i Visby, det är fortfarande typ det coolaste) där två, ensamma gravstenar ännu stod kvar. Som de arkeologistudenter vi är, råkade vi fastna vid där de gravstenarna i ytterligare en timme; en sten hade två rätt tydliga namn och datum som kom från mitten till slutet av 1800-talet, och en större sten som kan ha haft två namn, men det var omöjligt att avgöra, för den var betydligt mer väderbiten och svårtolkad. Men Emelie hade penna och papper, så vi satte oss på huk, la papperet över stenen och började skissa.

Vi lyckades få fram ett par bokstäver som skulle kunna tyda på ett vaguely tyskt namm, årtalet 1827 och ordet "död" minst en gång. Sedan började vi frysa nå så fruktansvärt, så vi lämnade några blåsippor vid varje gravsten och gick hem. Det var jättespännande!

Louise frågade vilken en min favoritblomma är. Jag vet inte riktigt, jag gillar blommor, men jag är inte särskilt insatt. Solrosor är fantastiskt vackra, vallmo är superfina... smörblommor är gulliga... liljekonvaljer... orkidéer... åååh, jag vet inte. Nästan alla blommor är fina. Jag vet inte om jag har någon favorit. Jag tänker jätteklyschigt svara att mina fsvoritblommor är alla vi har i trädgården hemma, för det är så fiiiiint där.

Theresa! På tal om den vackra naturen vi såg igår, vilken filmmiljö skulle du vilja besöka?

Tack för den här veckan! Autobots, roll out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar