måndag 8 december 2014

Ronjas cykelservice

Hej hopp.
Hoppas alla hade en trevlig andra advent igår! Jag själv satt och fixade den sista frågan på min hemtenta jag hade att skriva nu i helgen. Tre frågor om språk i tidiga kulturer. Inte det mest spännande jag läst sedan jag flyttade till ön. Men man ska väl ha en bred väg att köra på tills i vår när jag ska välja min inriktning till nästa år.

Utöver tentan spenderades helgen med barndomsvännen Fanny som kom och hälsade på mig torsdag-söndag. Vi bakade egen pizza, festade och spelade monopol med mina övänner. :) Det var riktigt mysigt, hoppas hon inte blev allt för skrämd av mina vänner och kylan på ön. (dock var det inte så kallt i helgen, men vad ska man säga till en som bara drömmer om solen och värmen i USA...)

Om 10 dagar kommer Järlåsa få ett av sina original tillbaka under ett par veckor. Ska bli underbart att komma hem och sitta och julmysa med familjen. Koka lite lakritsknäck och sippa glögg i små tomteprydda koppar. Idag längtar jag mest bara efter vår öppna spis i vardagsrummet, för idag blåste det kaallt!
När jag kom hem satte jag igång med att mecka med min cykel. Höjde sadeln och styret och justerade cykelkorgen. Så fick däcken en rejäl pumpning. Använder ju cykelfan varje dag, så de nöts rätt fort. Men nu är zebraexpressen tillfixad för julen den också.

Idag började en ny kurs i vetenskaplig arekologi, detta ska bli spännande att se hur det utvecklas. Det blir två intensiva veckor nu innan jag åker hem för lite juluppehåll (dock blir det plugg hemma också.. *suck*)

Emelies fråga skall nu få ett svar:
Ronja, vad är den bästa julklappen du gett till någon? Och varför är du så nöjd med den?
Den bästa julklappen jag givit.. hmm. 
När jag var hemma sist besökte jag min mormor, och hon bakade en kladdkaka som blev supergod och kladdig! :D Och när hon ska ta ut den ur ugnen påpekar hon "kommer du ihåg att du gav mig den här grytlappen? Det är den bästa grytlappen jag haft! Så smart att vantarna sitter ihop på den. Uppskattar den verkligen". Då blev jag riktigt glad. Speciellt med tanke på att hon inte använde den under de första åren, det är först nu som hon kommit fram till vilken fantastisk grytlapp det faktiskt är. Den kommentaren fick mig att bli varm inombords. Så den grytlappsvanten är nog den bästa julklappen jag givit.

Elfrida: Vilket är ditt absoluta favoritte? 

Ses om en vecka
/Ronja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar