torsdag 9 oktober 2014

Hur många ämnen hinner man ta upp i ett blogginlägg?

Ni vet hur det känns när man blundar, i bara en sekund, och man lyckas somna till? Och när man öppnar ögonen igen blir man förvånad att man somande alls, men det var ju inte i mer än ett par minuter bara, så det är lugnt -- men så kollar man på klockan och inser att ett helt millennium har passerat?

Så har jag känt enda sen vi började plugga. Första september var ju alldeles nyss, vadå oktober, jag har helt tappat all form av tidsuppfattning jag någonsin haft. Det är superskumt. Men, ser man på, det är torsdag igen, i alla fall!

Det har inte hänt överdrivet mycket sen förra veckan; hemtentan blev och klar och inskickad, bless (och det blev till och med av en dag innan deadline! #famouslastwords), vi har haft en del tidiga föreläsningar den här veckan. Massor att läsa, flera PDF:er och en bok -- eller snarare Boken, den Sena Boken, den Oplanerade Utgiften; vi blev meddelade att vi behövde den alldeles för sent, vilket har orsakat en del krångel för alla. Jag fick boken igår, vi skulle ha läst minst två kapitel till idag -- men flera andra har inte fått boken alls än. Dålig planering av den kursansvarige! Grr!

Men, på en lite trevligare note, är jag och Theresa med i Rauksex, aka gruppen som till stor del är vår kårs festfixare. Vilket innebär att vi! Är! Med! Och! Förbereder! Inför! Halloween! OCH VET NI VEM SOM ÄR EXTREMT PEPPAD FÖR HALLOWEEN? INTE JAG NOPE NU UH

Temat i år är Tim Burton, på gott och ont; men oavsett om man är into that eller inte, tror jag att det kommer att bli väldigt stämningsfyllt. För att inte spoila festen för de andra tjejerna, tänker jag inte säga mer än att jag är otroligt exalterad och väldigt mån om att gå ut och shoppa grejer till min Halloweenutstyrsel.

Imorgon kommer pappa + farföräldrar och hälsar på! Får se hur det går med att läsa i tid till nästa veckas föreläsningar (haha. ha), men det ska bli väldigt kul att få besök.

Slutligen, till Louise fråga: vad tycker du om att SD fick 13% av rösterna i riksdagsvalet? Det finns inte särskilt många svar på den frågan, ännu färre jag kan endossera; det är helt otroligt korkat och ännu mer skrämmande. Folk kollar på mig och drar slutsatsen snabbt -- oftast utan att ens ställa en fråga eller utbyta ett ord med mig, en blick räcker långt -- att jag inte är Svensk Svenska McSvensson-Sven. Det händer hela tiden. Detsamma gäller min familj. Utöver att det känns mindre tryggt att veta att en så stor andel av Sveriges befolkning inte skulle ha några problem med att se mig i ögonen och säga att jag inte hör hemma i det här landet som jag har bott fjorton år i, är jag orolig för min familj, mina syskon. Jag vill inte att det ska kastas skit åt vårt håll.

Men grejen är den, att det ska inte behöva bli personligt. Jag ska inte behöva tänka "men jag kan råka illa ut", "min familj kan råka illa ut" eller ens "mina kompisar kan leva farligt" -- jag ska inte behöva någon personlig första- eller andrahandserfarenhet av rasism för att inse att det är skamligt, idiotiskt och oförlåtligt. Det ska vara uppenbart. Det är så urbota dumt att jag inte ens orkar dra fram förklaringar som är bättre än DET ÄR EXTREMT KORKAT HERREGUD JU. 

Alla som röstade på SD är rasister. De som påstår annat behöver öppna ögonen, ta ett djupt andetag och tänka över sina beslut. Det finns inga ursäkter, inga bortförklaringar, inga "men". Det spelar ingen roll var man bor, var i livet man är eller vad man gör.

En gnutta sympati räcker långt, använd hjärnan à la Kapten Filling -- folk är folk är folk. Det är allt.


Så, Theresa! Jag ska inte ge dig några etiska dilemman, jag lovar...ARGH! Zombies!!! ZOMBIES! ZOMBIES ÖVERALLT DET HÄR ÄR IN FACT EN RIKTIG ZOMBIEAPOKALYPS!!! Vart gömmer du dig/har ditt HQ?

Låten här under får ni bara lyssna på, på villkoret att ni lyssnar på hela låten! Lova det. Komikern heter Tim Minchin och låten börjar vid ungefär 1:08. 




Tack för den här veckan! Autobots, roll out. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar